Intervju med Jonna Lee!


Foto: Jonathan Pushnik

Fenomenala Jonna Lee släpper snart nytt, i albumväg då förstås. Jonna pratar låtskrivande, om att sjunga på svenska och avslöjar titeln på det nya albumet...

Jonna Lee | PopStockholm | MySpace | Hemsida

Hur tror du att andra såg på dig under din tid i skolan?
 
- Jag var ganska högljudd och kreativ i skolan. Höll mig mest för mig själv eller hängde med grabbarna. Hamnade ofta i bråk. Var poppis hos estetlärarna i högstadiet men jag tror inte att jag var en underbar elev att ha att göra med. Satt antingen och dagdrömde eller babblade.

Jag gick nästan två år på musikgymnasium men fick panik av att lära sig musik i teorin. Jag ville stå på en scen. Kombinerat med en taskig tillvaro hemma så rymde jag faktiskt iväg, till London, med tusen spänn på fickan och en resväska med kläder.


Hur upptäckte du musiken?


- Jag upptäckte Madonna, Bruce Springsteen och Chaka Khan i mammas vinylsamling. Dansande och sjöng i vardagsrummet när ingen såg och minns den helt otroliga känslan. I mitt huvud spelade jag på Wembley. Musik har sedan jag var några år gammal varit det som tagit min 100 procentiga fokus. Och det känns fortfarande lika gött som då varje gång jag gör en spelning.
 
Din första skiva släppte du redan när du var sjutton, berätta!

- Ja det var en märklig tid. Jag gick i gymnasiet och var ganska besatt av tanken att komma bort ifrån Fågelsta. Fick kontakt med ett mindre skivbolag och släppte en skiva då som en del i en duo. Musiken var inte min grej och jag var lite för uppkäftig för att det skulle funka minnsjag. Ställde för många frågor etc. Vi åkte till Japan i alla fall, vi hade så sjukt roligt. 17 år och inga hämningar. Sen rann projektet ut i sanden.
 
Hur skulle du beskriva din musik just nu?


- Min musik är passionerad och ruffig. Jag känner mig väldigt i fas med mig själv. Som om mitt sound matchar var jag är i livet nu. Blir vuxen. Men samtidigt hörs ljudet av att jag aldrig riktigt kommer bli vuxen.
 
Varifrån får du dina influenser, har du några förebilder?


- När jag var barn hade jag idoler. Madonna, Joe Strummer, Roxette och David Bowie, men nu försöker jag bara hitta känslan som man hade när man var barn: Kärnan av sig själv som artist & person - låter väldigt new age, men så är det. Jag vill inte vara som någon annan.
 
Att skriva musik är för flera artister en omständlig process: Det ska vara tyst, ensamt och små öar i skärgården. Är det någonting du känner igen dig i?

- Jag kan definitivt förstå känslan av att vilja ha tystnad när man gör musik. Men jag skriver texter först och det gör jag på tåg, flyg, hemma, på fik, i huvudet under tråkiga möten. Sen tonsätter jag dom med min gura eller ett piano.

Oftast sitter jag och flummar i studion, sjunger texten i den melodi som jag kommer på naturligt med musiken. Min nya skiva kom till på det sättet. Sen byggde jag och Claes Björklund, medproducent, produktionen runt känslan och budskapet i varje låt.

På vilket sätt skiljer sig att sjunga på engelska från att sjunga på
svenska?


- Hm. Jag har bara sjungit på svenska två gånger som artist. En gång med Lasse Lindh, hans text. Det var apsvårt. Den andra gången var när jag skrev en låt till en serie för barn på UR. Ännu svårare, men det blev helt ok.
 
Jag tycker att man ska sjunga på det språk där man har sina referenser. Jag har ett bättre ordförråd på engelska, mest för att jag alltid haft ena foten i England men också för att all tv, film och musik jag lyssnat på kommer därifrån. Hade det varit annorlunda hade jag helt klart skrivit på svenska. Finns ingen poäng med att krysta fram texter på ett annat språk om texter är prioritet. Texter för mig är konversation, med mig själv och lyssnaren.
 
Du har, i likhet med Kristoffer Hedberg, arbetat och spelat in med Lasse
Lindh...


- Lasse och jag har känt varandra i mer än tio år tror jag, vi träffades genom bekanta. Jag kompade faktiskt honom på gitarr när han gjorde sin "You Wake Up At Sea Tac" (Lasses första album på engelska. Reds. anm.), sen var vi på turné ihop i höstas. Jag sjöng på "Vingla Fram Genom Stan" på hans senaste platta, "Pool". Gillar hans skivor med Tribeca.
 
Du släpper ifrån dig en ny skiva i vår, ditt andra som soloartist, vad kan du berätta om den?


- Jag är väldigt exalterad över den här skivan! Mitt mästerverk. Stor, ruffig och vacker. Lite punkig på ett akustiskt sätt. Den är mycket spretigare än min första skiva och texterna väldigt personliga. Nästan alla låtar är skrivna under vår och höst 2008, så den är nästan som en ljuddagbok i realtid.
 
...du kan inte avslöja titeln än?


- "THIS IS JONNA LEE" heter den.

Vilket var det senaste album du inhandlade?


- Det var "Ode to J Smith" med Travis. Deras senaste skiva, ganska rå som deras allra första, "Good Feeling", fast bättre.
 
Hur ser ditt närmaste spelschema ut?


- Jag kommer turnera i april med Salem Al Fakir, sen blir det en festivalsommar, Peace & Love och lite sånt. Har just varit i Los Angeles och spelat och jag ska åka tillbaka senare i vår. Min MySpace är uppdaterad: www.myspace.com/jonnaleemusic

Tack för intervjun Jonna!

/Manne

Relaterat material:
-
Förhandslyssna på "THIS IS JONNA LEE"! (Nyheter..., 2009-02-17)
- My High - Ny singel från Jonna Lee (Nyheter, 2009-02-04).
- Jonna Lee - Human (Låtarkivet, 2009-01-16).


Kommentarer
Postat av: linus

Grymt ! Väntar på skivan. När blir det intervju med Lasse Lindh då?

2009-01-19 @ 22:06:00
URL: http://linusjunefelt.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hurra vad bra!

2009-01-19 @ 23:10:26
Postat av: Anahi

manne du äger!

2009-01-20 @ 16:24:56
Postat av: Natalie

Hon är så grym! Det går ju inte att inte le när man ser henne på scen! Såg henne tre gånger i höstas, hoppas på fler gånger iår!



Svar: Nej, tacktalen är ju inte det viktigaste. Även om det är väldigt kul att se, haha!

2009-01-20 @ 18:08:26
URL: http://freakindoktorer.blogg.se/
Postat av: Harald

EP:n från i höstas va grymt bra! Sveriges mest underskattade artist! Jonna rules!

2009-01-20 @ 22:39:57
Postat av: Svante

Instämmer! Fan vad juste med ny skiva

2009-01-21 @ 11:40:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0