Intervju med Kristoffer Hedberg!


Fotograf: Martin Nordqvist

Kristoffer Hedberg | Pop | Trollhättan | MySpace | Hemsida

Hur föddes ditt musikintresse?


- Jag tror alltid att mitt musikintresse funnits, att det legat latent i bakgrunden. Under min uppväxt så var jag en riktig sportfåne (vilket jag fortfarande är till stor del) och musik var inget jag var direkt intresserad av. Jag spelade aldrig något instrument trots att möjligheten fanns, det var bara fotboll och hockey som gällde.

Men vid 15-16 års ålder fastnade jag för Nirvana, jag gick till bibblan och lånade notböcker och det första jag lärde mig på gitarr var introt till "Come As You Are", sedan dess har jag varit "hooked", som man säger på utländska.
 
Hur skulle du beskriva din musik? 


- Min musik kan beskrivas på många olika sätt, men "Pop på svenska" är ganska talande och simpelt. Melodiösa låtar med texten i centrum. Simple as that.
 
Var ifrån får du din inspiration, har du några förebilder?


- Inspiration får man från massor av olika saker. Personer, filmer, böcker, annan musik, situationer, kläder, konst etc. Men man måste veta att hade man gått och väntat enbart på inspiration för att skriva låtar så är det inte så många låtar som hade blivit skrivna. Det är hårt jobb precis som vilket jobb som helst.

Det finns många förebilder, familj och vänner, men självklart andra musiker/konstnärer. Lasse Lindh, Peter Lemarc och Thomas Denver Jonsson är några vänner/kollegor som har hjälpt/hjälper mig väldigt mycket på flera plan.


I fjol släppte du ditt andra album "Ett Helt Vanligt Ögonblick". Stötte du på några problem under inspelningsperioden, blev du tvungen att plocka bort/ändra på någonting från det du ursprungligen tänkt dig?


- Den största utmaningen är alltid att få allting att klaffa. Eftersom jag har släppt mina två första plattor på eget bolag så är det jag som står själv för allt i hela processen. Från att skriva låtar till att spela in, mixa, mastra, fixa omslag, sköta ett företag, ha kontakt med ett otal organisationer, STIM, SAMI, NCB, IFPI etc. etc. Distributör, PR-bolag och så vidare.

Det är mycket som ska klaffa och ibland blir det överväldigande när man står där ensam. Då är det tur att man har vänner och familj som kan stötta och hjälpa till. Ett problem vi stötte på var en hårddiskkrasch, vi hade kommit cirka 70% in i inspelningarna när hårddisken kraschade. Utan backup givetvis. Men via Uppsala, Göteborg och Italien så blev allting räddat, puh! Nuförtiden backuppar vi alltid!


Hur var det att arbeta med Peter Lemarc och Lasse Lindh?


- Det var som en dröm, det kanske låter pretto men så är/var det: Både Lasse och Peter är oerhört proffsiga när det gäller jobb och är stora förebilder för mig (som jag nämnt tidigare).


Albumversionen av "Nyanser Av Grått" skiljer sig från singelversionen. Hur gick tankegångarna där?  


- "Nyanser Av Grått" skrevs sommaren -07 under en road tripp längst västkusten. Jag och en polare åkte in i varenda liten stad längst vägen, jag hade med mig mitt enmansband (en resväska som jag spelar med högerfoten på med en baspedal, en tamburin som jag har på vänsterfoten, ett ägg som är fäst på min högerhand, ett munspel i munspelshållare och gitarr och sång då såklart) och spelade ihop pengar på gatorna.

Så på nätsingelversion är det just med enmansbandet jag spelar, jag var förkyld, frusen och lite småförbannad (vilket jag tror man kan skönja). Tanken var väl inte att göra en nyinspelning på denna men detta har blivit både en favorit för mig och bandet och även för publiken. Med Peter Lemarc på munspel på den här låten så lyfter vi och hoppar in i en snabb bil och bara drar söderut.

Thomas Denver Jonsson har sagt att detta är min "Thunder Road" men riktigt så långt kan jag nog inte sträcka mig. Båda versionerna har sin charm. ("Thunder Road" = Legendarisk Bruce Springsteen låt. Reds. anm.)


Vilket var ditt senaste albumköp?  


- Mitt senaste albumköp var Eldkvarns skiva "Limbo" som är producerad av den tidigare nämnde Peter Lemarc. Dock har jag ännu inte hunnit lyssna på den än.


Vilket blir ditt nästa projekt?


- Nästa projekt, hm... Jag jagar spelningar för fullt, så har ni som läser något tips så är det bara att säga till. Ska försöka få ihop några spelningar ihop med New Moscow som bland annat haft med en låt i Greys Anatomy. Ge oss ett golv, en publik och ett litet gage så kommer vi! Sen ska jag även ha min första utställning av mina tavlor.

Jag jobbar på nya låtar till nästa album som ska spelas in i slutet av april (för första gången ska jag inte producera helt själv, vem det är håller jag hemligt lite till). Det är fullt upp med andra ord men jag vill ut och spela så mycket som möjligt. Förhoppningsvis får jag hänga på Lasse Lindh snart igen, efter Mello. (Lasse Lindh ställer även i år upp i Melodifestivalen. Reds. anm.)


Hur ser ditt närmaste spelschema ut?


- Just nu har jag inte så många gigg spikade, men jag ska bl.a. agera Fredagsvärd på Vara Konserthus. Det innebär att jag ska vara förband till några större artister, bl.a. nyligen grammisvinnande Abalone Dots. Kolla in min hemsida för fler spelningar: http://www.kristofferhedberg.se/.

Tack för intervjun Kristoffer!

/Manne

Relaterat material:
-
Ett Helt Vanligt Ögonblick - Recension! (Musikrecensioner, 2009-02-08).
- Kristoffer Hedberg - Nyanser Av Grått (Låtarkivet, 2009-01-13).


Kommentarer
Postat av: A

Himla bra intervju det där!

2009-01-12 @ 20:27:28
URL: http://adwinkissecat.bilddagboken.se
Postat av: Limpan

Schysst. Kanske borde man tankta ner lite ny musik , nu när man hör att han känner Lasse lindh.. omg LL (H) haha.

2009-01-12 @ 20:55:39
URL: http://linusjunefelt.blogg.se/
Postat av: Enya

Fan, du har ju kontakter Mannekäng! Och en jäkligt bra intervju fick du till också, brukar tröttna efter andra frågan, men nu var det riktigt kul att läsa! I want more! När blir nästa intervju? vill ha mer sånt här att läsa :)

2009-01-12 @ 21:39:18
Postat av: Amadeus

Riktigt underhållande läsning!!

2009-01-12 @ 21:42:30
Postat av: The Masquerade

väldigt bra intervju, jag var inne på den här bloggen för några dagar sedan men då kommenterade jag ingenting. Men som sagt var detta en väldigt bra intervju och jag hoppas du fortsätter med det.

2009-01-12 @ 21:42:45
Postat av: Tobias

Wow, riktigt intressant intervju! Du lyckades bra Manne! :)

2009-01-12 @ 22:05:50
Postat av: Anahi

manne du är grym!

2009-01-13 @ 10:44:21
Postat av: Mattias Carlström

Bra jobbat Manne, you go! :D

2009-01-13 @ 18:32:20
Postat av: Natalie

Jag länkar hit från bloggen, jag! ;)

2009-01-17 @ 00:10:23
URL: http://freakindoktorer.blogg.se/
Postat av: Anna

Han är bra :)

2009-01-17 @ 17:01:03
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jätte bra intervju Manne :D

2009-02-01 @ 21:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0