Intervju med The Federales!



Jag fick en pratstund med Hanna och Lois från det minst sagt aktuella The Federales:

The Federales | Indierock | Västerås | MySpace

Vilka är The Federales?

-
H: Ojoj... The federales är fem kompisar som bestämde sig för att starta ett band tillsammans! Haha. Och som har utvecklats tillsammans under 2 år, från att från början inte kunna någonting alls - till att ha kommit en bit på vägen!


L: Vi heter: Lois, Amanda, Hanna, Julia och Tilda, kan man ju tillägga.


Hur träffade ni varandra?


-
H: Vi har gått i samma skola och har på så sätt börjat umgås, och en dag började vi spela. Jag kände ju knappt Amanda, Lois och Tilda från början, bara Julia.

L: Era föräldrar kände väl varandra, eller nått?

H: Haha, ja typ!


Hur kom ni på namnet "The Federales"?


-
L: Det var Hanna och Julia som tittade igenom gamla vinylskivor, och på en spansk skiva var det en låt som hette "Federales", vilket de tyckte var intressant namn och spred ordet till resterande medlemmar, som också tyckte det var nice.


H: Fast man uttalar inte med spanskt uttal, utan med engelskt. Fast det är ett spanskt ord egentligen.


Hur skulle ni beskriva er musik?

  

- L: Det är tråkigt att ställa in sig i ett fack, men både vi och folk brukar säga "sextiotalsinspirerad indierock", och det klingar ju ganska rättvist.


H: Stämmer bra!


Vem är drivande i bandet?

  

- H: Julia måste jag nästan säga. Och jag tycker att jag är ganska drivande också, till viss del i alla fall.


Ni är nominerade till en Rockbjörn, berätta!

  

- L: Det tycker vi såklart är jättekul. Det var bara en dag som en tjej från MySpace ringde oss och berättade att vi blivit en av de tolv nominerade MySpace-banden, så det kändes ju trevligt. Folk har förhoppningsvis röstat som galningar på oss, för det har varit ganska hård konkurrens. Och nu har röstningen avslutats så vi får la' se hur det har gått.


H: Det känns som att vi inte har så stor chans att vinna, men å andra sidan kan man ju aldrig veta hur många som har röstat, så nu är det väl bara att vänta och se. Man hoppas ju alltid förstås!


Hur bra koll har ni på de andra nominerade?

  

- H: Hm... Jag har sett First Aid Kit live, på Emmabodafestivalen i år (eller ja, det blir ju förra året) och tycker att de är jätteduktiga. Och Billie the Vision & the Dancers är ju ändå rätt välkända. Men annars har i alla fall inte jag så stor koll... har väl klickat in lite och lyssnat på de andra, och alla verkar ju ha tillgivna fans så man får väl se vilka som har legat i mest och röstat.


L: Huvudsaken är ju inte riktigt att vinna, för bara nomineringen har betytt mycket för att få komma ut med vår musik bland folket. Jag menar: vi har fått betydligt mycket fler spelningar på MySpace än innan nomineringarna blev officiella!


H: Haha ja verkligen, det får man absolut inte glömma!


L: Woho.


Om ni får förutspå segraren?

  

- L: Haha, no comments från min sida.


H: Haha det kan jag nog inte riktigt... Billie the Vision kanske, de har nog många som röstar på dem.


L: ...men förra året var Johnossi och Lykke Li nominerade till samma pris, fast då vann ett band som hette Kid Down eller något sånt, hur många vet vilka de är liksom? Så man ska aldrig säga aldrig, det kan lika gärna bli vi som vinner. Eller ja, de som har engagerat sig mycket har ju stora chanser, det har vi gjort.


H: Det är helt enkelt väldigt svårt att säga någon, man får se.

  

Kommer ni att vara på plats?

  

- L: Det vet vi inte än.


H: Nej, det vet vi inte riktigt än. Om de får lösbiljetter tror jag.


L: Det bandet/artisten som vinner får i alla fall spela live på galan.


Ni får alltså reda på resultatet i förväg?

  

- H: Jag TROR det, eller... jag vet inte. Hittills har vi inte fått veta. Men vi lär ju få det.


Vad gör ni efter Rockbjörnen?

  

- H: Vi kommer antagligen att fortsätta att spela live på olika ställen, och göra fler låtar, förhoppningsvis spela in om ett tag också!


När får vi se The Federales första EP i handeln?

  

- H: Haha det dröjer nog ett tag skulle jag tro, vi har inte bråttom med att slå ändå. Skolan är ju viktig fortfarande och inget vi skiter i.


Jag har hört talas om en musikvideo också, berätta!

  

- H: Jo, vi hade ett samarbete med några tjejer som hade det som ett projekt i skolan: att göra vår musikvideo. Inget överdrivet proffsigt skulle jag tro och vi har faktiskt inte själva sett resultatet än, men det ska bli intressant!


Har ni några spelningar på gång?

  

- H: På lördag ska vi vara med i något som heter "Rockkarusellen" och tävla, och sen hade vi något i början på februari också. Jag tror att vi ska vara med i "Musik Direkt" också. (Musik Direkt = Musiktävling för ungdomar. Reds. anm.)


Vad lyssnar ni själva på för musik

  

- H: Haha vi lyssnar ju på rätt lika, Julia lyssnar mycket på brittiska undergroundband, till exempel. Men vi alla lyssnar ju på "indie". Så vår musik är nog lite bitar plockade från allt vi lyssnar på, ungefär!


Tack för intervjun Hanna och Lois!

/Manne  


Relaterat material:
-
The Federales - You Are (Låtarkivet, 2009-01-18).


Kommentarer
Postat av: Lovisa

grejt manne!

2009-01-14 @ 22:28:26
URL: http://lovisasblogg.devote.se
Postat av: Clcassar

FEMTON säcktummar upp!

2009-01-14 @ 23:28:12
Postat av: Enya

Vad ska jag säga? Go Manne, Go Manne, Go Go Go Manne! :p Du är på G mannekäng, kollar din blogg varje dag nu! LOVE IT!!! <3

2009-01-14 @ 23:56:32
Postat av: Manne

Tack ska ni ha! (Och Clcassar - Säcktummar är grejen!)

2009-01-15 @ 08:58:11
Postat av: Anonym

indie stavas indie. inte indié



bra intervju annars

2009-01-15 @ 20:53:38
Postat av: Fredrik

Trevlig intervju! jag har röstat på er hoppas ni vinner :D

2009-01-19 @ 21:46:30
URL: http://www.myspace.com/shallowsense
Postat av: Helga

jättebraa manne :)

2009-03-14 @ 16:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0