Intervju med Thomas Denver Jonsson!


Foto: Gustav Gustafsson

Thomas Denver Jonsson | Indie, Folk, Blues | Lund, Grums | MySpace | Hemsida

Hur föddes ditt musikintresse?
 
- Det dröjde ganska länge innan jag började göra musik, jag var nästan tjugo och hade aldrig hållit i en gitarr. Diverse omständigheter då gjorde att jag höll på att gro fast i Grums där jag växte upp. Musiken var något som fick mig bort från det. Det blev både en inre resa och sen såklart en fysisk resa. Inte alltid helt konstruktiv varken då eller nu men definitivt bra i stort och i det långa loppet. Träffa lite nytt folk, se lite nya platser, få vara del av ett större sammanhang, korsa vägar med någon man korsat väg för tidigare.

Så här tio år efteråt så är det helt klart det som gjorde det värt det. Det är också kul att känna att det hela tiden blivit roligare att hålla på med musik, det har aldrig varit så fantastiskt eller för den sakens skull skrämmande som nu.
 
Varifrån får du inspiration?

- Min musik att utvecklas mest just nu snarare från intryck av konst, film, litteratur och experimentell musik än musik som liknar den jag gör själv. Jag känner mig fortfarande väldigt tagen av M Ward och John Fahey som jag håller otroligt högt men jag söker också efter kontraster. Inspiration handlar väl mycket om att försöka översätta en känsla och ge den ett nytt sammanhang. Eller små saker man ser eller funderar på.
 
Hur beskriver du din musik?


- Jag brukar säga indie-folk, är det ganska förståeligt? Det vill säga att jag är alldeles för poppig för trubaduraftnar fast för mossig för indiekonserter.
 
Vad handlar dina låttexter om?
 
- Senaste två och ett halvt åren har jag skrivit låtar för två temaalbum. Det ena som håller på att spelas in handlar om polarfarare och arktisk flora och fauna. Det andra som iallafall snart är färdigskrivet handlar om fåglar. Lustigt nog känns de här nya låtarna mycket mer personliga än något annat jag gjort tidigare.
 
Vänder du dig med din musik till en speciell målgrupp?
 
- Jag vet inte riktigt, jag har så svårt att föreställa mig att någon faktiskt lyssnar på det jag gör. Om jag lyckas påverka bara en person så är det fantastiskt. Jag hoppas att de som tar till sig musiken uppskattar precis som jag att se något fint eller till och med roligt i det som är sorgligt och tvärtom.

Vid sidan av Thomas Denver Jonsson har du andra musikprojekt igång,
berätta!

 
- Som av en händelse släppte jag precis "Swim Swam Swan", en ny EP med The Topeka Twins som är jag och Björn Kleinhenz. Vi har följts åt ett bra tag och ses - om än ganska sällan - och spelar in lofi-folkpop. Debuten "I Never Heard Her Sing" kom 2003.
 
En duo med lite mer kontinuitet i är A Perfect Friend som jag gör tillsammans med C-J Larsgården. Han släpper skivor som "Ondo" och "Pacta" samt är med i diverse samarbeten som Kane, Rowenta/Larsgården och Yrsel. APF är ambient musik med inslag av pop, electronica och postrock. Jag kan nog prata för oss båda när jag säger att vi håller vissa låtar med APF som det bästa vi gjort.

Vi släppte debuten 2007 på belgiska STILLL och har ett nytt album som är klart. Hoppas kunna hitta ett bolag som vill släppa det men har tyvärr haft lite fullt upp på varsitt håll med våra sologrejor. Jag är även med och driver vinyletiketten Going Places som har legat lite lågt ett tag men som på intet sätt är nedlagt.
 
Under 2009 kommer du att släppa ditt fjärde album som soloartist, kan du
berätta någonting om det så här dags?

 
- Den här skivan "Arctic" som jag nämnde hastigt innan håller som sagt på att spelas in just nu. Vi har kommit ganska långt på det och jag tror vi kan få ut det redan till hösten. Det är det fjärde albumet som jag släpper och också det fjärde jag spelat in med Carl Edlom. Lite idén med den var att jag ville göra en skiva som jag är säker på att jag skulle gilla även om jag inte gjort den själv. Så då blir alltså ett konceptalbum om Nordpolen. Det kommer bli mer avskalat än de tidigare, fast samtidigt mer kantigt. Jag hoppas kunna göra något som är ganska avigt men fortfarande rotat i folktraditionen.
 
Efter att jag släppte mitt andra album "Barely Touching It" 2005 så började jag tröttnade ganska rejält på den konventionella rockbandssättningen och jag tycker sen dess att jag har hittat ett mer passande utryck i låtskrivande och framförande och att vi ser intressantare lösningar på arrangemang. Jag har turnerat i stort sett enbart solo de senaste tre åren och musiken är färgat av det.
 
Hur ser ditt närmaste spelschema ut?
 
- Jag har precis gjort ett par spelningar med Josh Rouse som var fantastiskt roliga på Kägelbanan i Stockholm och Babel i Malmö. Håller på att kolla upp om jag ska åka någonstans under våren. Det blir en klubbturné i Polen i mars i vilket fall. Det är första gången jag åker dit och det sextonde landet jag turnerar i allt som allt. Innan det ska jag också göra en slags jubileumsspelning här i Värmland för att fira tioårsdagen sen min första spelning.
 
Vad lyssnar du själv på för musik?


- Som jag nämnde förut så lyssnar jag mest på lite mer experimentell och ambient musik just nu som "Earth", Fuck Buttons (förra årets bästa skiva), Mogwai, Helios och Fennesz. På det lite mer poppiga och folkiga hållet så gillade jag skivor förra året från Parken, James Yorkston, Bon Iver och Cat Power. Jag ser väldigt mycket fram emot Loney Dears och M Wards kommande skivor. Just titelspåret från M Wards kommande cd "Hold Time" är nog den jag känner mest av för tillfället.
 
Vad gör du när du inte gör musik?
 
- Just nu har jag precis flyttat ihop med min flickvän i Lund och är ganska upptagen med att få iordning det. Jag uppskattar väldigt mycket att bo i en stad igen, upptäcka omgivningarna och ta del av kulturutbudet här.

Tack för intervjun Thomas!

/Manne

Relaterat material:
-
Ett Helt Vanligt Ögonblick - Recension! (Musikrecensioner, 2009-02-08).
- Thomas Denver Jonsson - The Border (Låtarkivet, 2009-01-20).


Kommentarer
Postat av: Ylva Östergren

Tycker mycket om det du skrev! Spännande att se lite bra saker och inte bara det vanliga sakerna som man kan se om typ alltid. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0